John
Ajvide Lindqvist: Kuinka kuolleita käsitellään Etukannessa olemme visuaalisesti Jeff Longin,
Guillermo del Toron ja eri toten Joe Hillin genressä. Nuorta, ja kiinnostavaa kauhua. Sykkivä sähköinen sydän vie ajatukset
sylttytehtaalle, Mary Shelleyn klassikkoon Frankenstein.
” Tukholmaa pitkään koetellut helleaalto
jännittyy kaupungin ylle valtaisaksi sähkökentäksi - kuin käänteiseksi sähkökatkokseksi.
Taivaalla ei näy pilveäkään jännityksen yhä voimistuessa. Pian. Tapahtuu.
Jotain. ” lukee takakannessa. Jotain hurjaa kirjassa
on, ja on varsin piristävää lukea tuoretta, ruotsalaista kauhua. Viime aikoina olen katsonut paljon
katastrofielokuvia ja – sarjoja (Crazies, Blindness, Ihmisen pojat, District
9,) ja myös varsinaisten zombie-pläjäytyksiä( ihastuttavan, verisen,
komediallisen ja suolia vilisevän norjalaisen Dead Snow splatter elokuvan lisäksi mm Walking Dead jossa zombiet löntystävät jo ties monellekko
tuotantokaudelle; uusin Resident Evil on näkemäti, vanhempia olen tiirannut; lisäksi Night of The Living Dead tuppaa
silmille joka tuutista.: They are coming
to get you, Barbara -uhkaava lause
on soinut ainakin ihanassa merimörkökomediassa Grabbers joka näytettiin Rakkautta ja Anarkiaa festivaaleilla, kuin
myös tuoreehkossa Näkijä sarjan
jaksossa, jossa ihastuttava Patricia Arquette oli pukeutunut mustavalkopätkässä
aivan autenttisesti.. Siinä perheen isä
taitaa kieltää ala-astelaisilta tyttäriltään tuon elokuvan katsomisen
Halloweenina.. Puhumattakaan teoksesta Frankeweenie.
) Elokuvat ja sarjat miettivät, keitä me olemme, keitä kuuluu meihin, ja miten
me muutumme.
Olemme tutuissa ruotsalaisissa kuvioissa
Danderydin sairaala, Blackebergin liikenneympyrä, Olof Palme gatan. Kirjan heikkoutena on
stereotypia suomalaisesta känniääliöstä. Toisaalta onko vastenmielisempää kuin
suomalainen känniääliö, niin ulkomailla kuin kotonakin..
Kirjailijan neuvo vanhan mummun suusta on
valehtelu: ” Se on edellytys jotta yhteiskunta pysyisi koossa. ”
Flora pelaa tietokonepeliä kenties jotain
Resident Evil kaltaista, hän on koulukuraattorin mukaan itsetuhoinen, gootti,
itsensä viiltelijä joka ukaasin jälkeen saa pelata vain mummonsa luona. Elvy
mummon mielestä pelaaminen on vaarallista – mutta toisella tavalla kuin
Margareta äidin. Myös Elvy mummo viilteli nuorena tyttönä itseään, ja hänet
määriteltiin hysteerikoksi… Älykkäät ja mielikuvitusrikkaat tyttö ja hänen isoäitinsä
omaavat lahjan, erityisen herkkyyden, joka on myös kirous.. Heillä on vainu. Samaan aikaan myös mummon
huushollissa kodinkoneet alkavat käyttäytyä oman mielensä mukaan, ja Flora saa
säkäreitä – joita tietokonepelin Jill jakaa kuolleisiin ruudulla. Ehkä he
olisivat olleet shamaaneja. ehkä heidät olisi poltettu roviolla. Mutta
2000-luvun ruotsissa he olivat diagnisoitu hysteerisiksi, yliherkiksi ja
itsetuhoisiksi.. Flora on tietenkin ateisti, mutta mummo on jostain syystä
usvainen. Siis uskovainen. Flora soittaa mummolle Marilyn Mansonia, mutta kaikella on rajansa. Jossain vaiheessa olen
kyllästynyt jos teoksissa käytetään pelkästään Marilyn Mansonin musiikkia, koettakaa keksiä jotain uutta! Tai
ainakin uudempi piisi.. Esim. tässä uudessa, vanhan aikaisessa
sarjamurhaajasarjassa (!) raju aloitus alkoi Marilyn Mansonin versioidessa klassikkoa Sweet Dreams…
Yhden henkilön nimi sattuu olemaan Gustav
Mahler, ja tämä saa lukijan aivoissa vinhan, miltei Homer Simpsonin aivoissa
tapahtuvan synopsisten törmäilyä muistuttavan ahdistavan ketjureaktion, tai
vain seinään paukuttamista, miksi tämä nimi on valittu? Sykkiikö se jotain
synkkää, uhkaavaa? Nukkavieru huonokuntoinen Mahler on – rikosgenren mukaan –
eläkkeellä oleva toimittaja. Hänellä on siis aikaa perehtyä kiinnostaviin
uutisiin, hänen verkostonsa ja lähteensä taitavat toimia vielä, ja hän saattaa
päästä sisälle jonnekin salattuun vaikuttamalla harmittomalta.. Mahlerin
lapsenlapsi on vastikään haudattu, ja tämä saa aikaan kysymyksen – mitä jos
kuolleet ”heräävät”?
Voimme olla lähellä Uinu uinu lemmikkini ja A.I.
– tekoäly elokuvien maailmaa - niissähän kuolleiden herättäminen, ja sen
yritys lähti meistä elävistä… Mahler ajattelee päivittäin kuolemaa, itsemurhaa.
Hänen tyttärensä on täysin lamaantunut mökkihöperö lapsen kuoleman jälkeen. Kun
Lars von Trier kuvaa Anti Christ elokuvassaan vanhempien
syyllisyyttä ja taakkaa lapsen kuoleman johdosta, en tieä, olisiko tässä lapsen
kuoleman, parvekkeelta putoamisen, voinut estää. Lennä lennä leppäkerttu…
Elämänmenoa kuvaa kohta jossa pihalla oleva
koira juoksee ympyrää… ” when in trouble, when in doubt / Run in cirles, scream and shout ” Mutta
Mahlerilla on suuri sydän – tahdistimella lisättynä. Lapsenlapsi opetti hänet
leikkimään.. Ja itsetuhoiset ajatukset jäivät.. Liian nopeasti lyövä sydän on
kuoleman valtakunnan rummunpärinää. Sitten hän saa varsinaisen skuupin
ruumishuoneelta: Kuolleet ovat heränneet! Kaikki!
John
Ajvide Lindqvistin edellinen teos Ystävät hämärän jälkeen oli hirveä ja kestävä kauhuklassikko.
Kännikala makaa hautapaadella varastettua
laatikkoviiniä litkien, ja päättelee perhehaudan kuolinajoista kuinka
perintökiista on leimahtanut käyntiin. Olemme lähellä hillitöntä venäläistä
absurdismia. Kuolleiden sielut ovat päässeet ulos… Autostereot huudattavat renkutusta Living Doll. Olof Palme gatan kadulla on vain yksi ruusu, vaikka kuolemastaan on
vasta 15 vuotta. Olemme siis luultavasti noin vuodessa 2002, romaani on
julkaistu v. 2005, ja minun pokkarini on 2. painoksesta v. 2011. Muistan kuinka
1987 vierailimme Palmen haudalla, joka oli aivan täynnä kukkasia, niin että sain
hirvittävän allergiakohtauksen ja aivastin kirkumista muistuttavalla äänellä
niin että kaikki paikalla olijat varmasti heräsivät.. Nii-in – Ruotsi on
kansankoti – lukuun ottamatta kahden pääministerin murhaa ja Stieg Larssonin Millenium -trilogiaa..
Ensin on idylli, lintukoto – ja sitten alkaa tapahtua muutoksia..
Kirjailija kritisoi kulutushysteriaa Duane Hanson nimisen taiteilijan Supermarket Lady teoksen kautta. Kun
mikään ei riitä, vaikka kuinka olemme kylläisiä, tai jopa liian täysiä ahmimme
tyhjin silmin ja lastaamme ostoskärryyn kaikkea turhaa ja paskaa. Me voimme
huonosti, mutta tuoko ahmiminen ja tavaran hankkiminen onnellisuutta?
Kirjailija kritisoi myös markkinavoimia - voi hellanlettus, koska lopetettiin
sanan KAPITALISMI käyttö? Tyhjänpäiväinen kapitalismi ilmenee vastenmielisten
mainosten kautta – mainosten joita myös lapset näkevät ja ihmettelevät.
Pelkäävät. Isä, mitä ne tekevät? Ruotsissa myydään pornolla votkaa. Samankaltaisen
ällöttävän mainoksen näin myös vuoden 2012 lopulla. En ottanut siitä kuvaa.
Mutta ihmisarvoa alentavan pornon ja moraalittomien mainosten vastustaminen
suurine roihuineen jossa sikamaiset mainokset poltetaan – myös se saa
kirjailijalta kritiikkiä. Fight fire with fire?
Putting our fire with gasoline? Taistelua tuulimyllyjä vastaan? Onko
tuo supermarketin linttaan astuja sitten Kuolema ilman huppua ja viikatetta?
David Zetterbergiä ei arvaisi heti stand up koomikoksi ja ihmisten
viihdyttäjäksi. Ehkä hän onkin Stand up filosofi? Hänellä on valkoisen arkin
kammo, joka ei naurata. Hän ei keksi mitään uutta, eikä hauskaa – kaikki
uutiset ovat jo sinällään tarpeeksi groteskeja stand up matskuksi. Hänen
puolisonsa on tietysti Eva. Mitä olen
tehnyt ansaitakseni tämän! David kysyy almodovorolaisittain… Palvoen. Kuinka
hänellä voikaan olla noin huikea puoliso.
Mitä olen tehnyt ansaitakseni tämän voi tarkoittaa
myös tulevaa surua, ja menetystä. Miksi juuri minä, miksi minua koetellaan.
Mutta tämä sää – se ei ole luonnollista,
ajattele Davidkin. Väkisinkin tullee mieleen ihana kioskikirja, kauhuklassikko
skifi Käenlapset, josta on tehty
hieno elokuva sovitus… Ja sitten David
ajattelee hikisenä ja ahdistuneena herkkusieniä paistaessaan maapallon olevan
jättiläismäinen kasvihuone.. Avaruusolennon meidät tänne istuttivat. Ja tulevat
sitten korjaamaan sadon.. Ahdistava kuumuus, seisova ilma, nihkeä
epämiellyttävä tunne ennen purkautumista, salamointia – ja päänsärky, joka
tuntuu vaivaavan jokaista kaupunkilaista. Zetterbeg menee illalla töihin
heittämään keikan testattuaan vaimoonsa tuota pornolla myydään votkaa –
mainoksen vastustajien tempauksesta – ja siitä otetulla lehtikuvalla. Mutta
hänellä on inhottava olo – että jotain todella pahaa tapahtuu hänen vaimolleen.
Edellisen esiintyjän esiinnyttyä koko areena on kuin ruutitynnyri, hikinen
päänsärkyinen yleisö ei kestä mitään typeriä ääniä, eikä edes tyhmiä vitsejä.
Davidin ei tarvitse esiintyä. Mutta hän saa puhelun joka muuttaa kaiken.
Sairaalassa epätoivoinen David itkee ja mesoaa
auto-onnettomuudessa kuolleen Evan ruumiin ympärillä. Nyt kaikki on mennyttä.
Miten jatkaa arkea. Miten kertoa pienelle Magnus pojalle jolla on kohta
9-vuotispäivät. Miten tehdä lettukakku synttäreille. Sitten Eva nousee istumaan
yllättäen.
Katsoin tänään John Carpenterin elokuvan Fog,
Usva. Siinäkin nousi vainaja istumaan sairaalassa. Ja Jamie Lee Curtis juoksi kirkuen karkuun. Usvan tarinassa kyseessä
on rikos, ja sen kosto. Kuinka koko
pieni yhteisö saa pelätä esi-isiensä rikoksia. Tapa jolla John Ajvide Lindqvist paikoin kirjoittaa Davidin ajatellessa, tai
järjestellessä ajatuksiaan, ja pelkojaan tuo mieleen Stephen Kingin joka on kirjoittanut nuo Uinu uinu lemmikkini ja
Usva tarinat. Onko se parodiaa kuten Bret
Easton Ellisillä joka flirttaillen ja steppaillen astuu eri kirjailija
saappaisiin mm Kingin teoksessaan Lunar
Park? Näinkö me olemme tottuneet korkealuokkaista, mutta tahmeaa kauhua
lukiessa? Kuolleeksi julistettu Eva herää henkiin, tulee takaisin, mutta onko
hän enää sama?
Madot putoavat yllättäen korkealta kuin Dario Argenton klassisessa kohtauksessa
elokuvassa Suspiria. Miksi. Miksi
pitää kysellä. Eikö riitä että hän on tullut takaisin. Ehkä vähän muuttuneena?
Romaanissa on pelottava Vedenmies… Romaanin
päähenkilö David siis jumaloi lastenkirjoja kirjoittanutta ja kuvittanutta vaimoansa
yli kaiken, milteipä Poe-maisella
tavalla, mutta kuoleman raja on ruma… Niin ikään romaanin sisällä vaimon
lastenkirjassa Matti Majava löytää kotiin
on pelottava Vedenmies, Kalastaja-hahmo, joka
kerää, ja vie rajan taakse… Niin ikään John
Ajvide Lindqvist lainaa kirjassa lempirunoilijaansa Mia Ajvidea, ja runoa nimeltä Kalastaja.
Mutta romaani jää kesken – miksei jokainen
tuore eläimenraato nouse kuolleista? Onko kaikki vain vastenmielisinä
viipaleina? Kenellä on sielu? Zombien kaltainen kuolleista herännyt kirjailija
ei voi kirjoittaa enää koskaan. Eikö?
Mestarillinen romaani rakkaudesta ja kuolemasta
Tukholmaa pitkään koetellut helleaalto jännittyy kaupungin ylle valtaisaksi sähkökentäksi – kuin käänteiseksi sähkökatkokseksi. Taivaalla ei näy pilveäkään jännityksen yhä voimistuessa.
"Pian. Tapahtuu. Jotain."
Yhtäkkiä sähkökenttä katoaa, ilman pamahdusta tai romahdusta. Eläkkeellä oleva toimittaja Gustav Mahler kutsutaan ruumishuoneelle, missä kuolleet ovat heränneet henkiin. Kauhistuttava tilanne herättää lapsenlapsensa vastikään menettäneessä Gustavissa toivon: ehkä kuolleet nousevat myös haudoistaan.
Tiedemiesten yrittäessä selvittää kauhistuttavan ilmiön syytä ja viranomaisten ryhtyessä yhä äärimmäisempiin toimenpiteisiin suuren yleisön ja surevien omaisten rauhoittamiseksi vain harva pysähtyy kysymään, mitä kuolleet elävistä oikeastaan haluavat.
(takakansiteksti)
Kirjasampo.fi:
John Ajvide Lindqvist (s. 1968) on palkittu ruotsalainen kirjailija, joka yhdistää romaaneissaan taiturillisesti realistista kerrontaa fantasia- ja kauhuelementteihin.
Vuonna 2008 Ajvide Lindqvist sai arvostetun Selma Lagerlöf -palkinnon "tuotannosta, jossa mestarillinen kerronta yhdistyy kauhun ja mielikuvituksen suurten voimien tajuun".
Selvittyään hengissä Blackebergin lähiössä vietetystä lapsuudesta John Ajvide Lindqvist halusi oppia jonkin ihmeellisen ja kauhistuttavan ammatin. Hänestä tuli ensin taikuri, sitten stand up -koomikko ja lopulta kirjailija. Seitsemän kustantamoa hylkäsi Ystävät hämärän jälkeen -kirjan käsikirjoituksen. Kahdeksas julkaisi ja myi Ajvide Lindqvistin esikoista yli 75 000 kappaletta. Esikoisromaanin oikeudet myytiin sittemmin kahteentoista maahan, siitä tuli maailmanlaajuinen hitti ja siitä on tehty myös samanniminen menestyselokuva. joka ilmestyi valkokankaille vuonna 2008.
(Gummerus)
Linkkejä:
Supermarket lady kuva linkissä
Duane Hanson tennispalatsissa linkissä
Kuinka kuolleita käsitellään wikissä
Kirjasampo.fi linkissä
Mestarillinen romaani rakkaudesta ja kuolemasta
Tukholmaa pitkään koetellut helleaalto jännittyy kaupungin ylle valtaisaksi sähkökentäksi – kuin käänteiseksi sähkökatkokseksi. Taivaalla ei näy pilveäkään jännityksen yhä voimistuessa.
"Pian. Tapahtuu. Jotain."
Yhtäkkiä sähkökenttä katoaa, ilman pamahdusta tai romahdusta. Eläkkeellä oleva toimittaja Gustav Mahler kutsutaan ruumishuoneelle, missä kuolleet ovat heränneet henkiin. Kauhistuttava tilanne herättää lapsenlapsensa vastikään menettäneessä Gustavissa toivon: ehkä kuolleet nousevat myös haudoistaan.
Tiedemiesten yrittäessä selvittää kauhistuttavan ilmiön syytä ja viranomaisten ryhtyessä yhä äärimmäisempiin toimenpiteisiin suuren yleisön ja surevien omaisten rauhoittamiseksi vain harva pysähtyy kysymään, mitä kuolleet elävistä oikeastaan haluavat.
(takakansiteksti)
Kirjasampo.fi:
John Ajvide Lindqvist (s. 1968) on palkittu ruotsalainen kirjailija, joka yhdistää romaaneissaan taiturillisesti realistista kerrontaa fantasia- ja kauhuelementteihin.
Vuonna 2008 Ajvide Lindqvist sai arvostetun Selma Lagerlöf -palkinnon "tuotannosta, jossa mestarillinen kerronta yhdistyy kauhun ja mielikuvituksen suurten voimien tajuun".
Selvittyään hengissä Blackebergin lähiössä vietetystä lapsuudesta John Ajvide Lindqvist halusi oppia jonkin ihmeellisen ja kauhistuttavan ammatin. Hänestä tuli ensin taikuri, sitten stand up -koomikko ja lopulta kirjailija. Seitsemän kustantamoa hylkäsi Ystävät hämärän jälkeen -kirjan käsikirjoituksen. Kahdeksas julkaisi ja myi Ajvide Lindqvistin esikoista yli 75 000 kappaletta. Esikoisromaanin oikeudet myytiin sittemmin kahteentoista maahan, siitä tuli maailmanlaajuinen hitti ja siitä on tehty myös samanniminen menestyselokuva. joka ilmestyi valkokankaille vuonna 2008.
(Gummerus)
Linkkejä:
Supermarket lady kuva linkissä
Duane Hanson tennispalatsissa linkissä
Kuinka kuolleita käsitellään wikissä
Kirjasampo.fi linkissä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti