torstai 2. tammikuuta 2014
Jari Eilola: Rajapinnoilla. Sallitun ja kielletyn määritteleminen 1600-luvun jälkipuoliskon noituus- ja taikuustapauksissa.
Jari Eilola: Rajapinnoilla. Sallitun ja kielletyn
määritteleminen 1600-luvun jälkipuoliskon noituus- ja taikuustapauksissa. Ostin tämän kirjamessuilta 2013 hintaan 10€. Se oli messujen kallein ostos. Muut kirjat maksoivat 2€ kpl, ja niitä ostin kassillisen, itselle ja lahjaksi, mm Fassbenderiä. Lainaus väitöskirjahaastattelusta: " Noituuden ja taikuuden
muodot olivat maaseudulla ja kaupungeissa hyvin samankaltaisia. Yleensä ne
kohdistuivat karjan ja ihmisten terveyteen tai laajemmin kotitalouden piirissä
tehtyihin töihin, kuten voin valmistukseen. Ehkä kaupungeissa ihmisten
sairauteen ja terveyteen liittyvät jutut korostuivat enemmän kuin maaseudulla,
mutta ero ei ole mitenkään olennainen. Mitä tulee Ruotsin ja Suomen eroihin,
niin Suomen puolella ns. maleficium-tapaukset, joissa kysymys oli karjaonnen
tai terveyden pilaamisesta, näyttävät olevan yleisempiä. Ruotsin puolella
näkyviä olivat noitasapattitapaukset: noidat lensivät Blåkullaan, missä
viettiin noitien sapattia, ja veivät lapsia mukanaan. Meillä tämäntyyppiset
tapaukset keskittyvät lyhyelle ajalle ja Länsi-Suomen rannikkoalueelle. Tämä
ero on toki tiedetty jo aikaisemmin; yksi selittävä tekijä on tietäjä- ja noitaperinteen
erilaisuus. Ruotsissa keskeinen oli skandinaavinen troll-käsite, joka viittasi
käsitykseen pahantahtoisesta tuonpuoleisesta olennosta. Meillä taas tietäjä tai
noita on ollut tuonpuoleista sanoilla hallinnut olento, jolla ei ole ollut
tarvetta käydä tuonpuoleisessa. Luonnollisesti skandinaaviset vaikutteet
tuntuivat selvimmin Länsi-Suomessa, jossa myös huoneentaulun maailma ja
kirkollinen julistus oli systemaattisemmin sisäistetty kuin Itä-Suomessa.
Noituus liittyikin varsin usein huoneentaulun määräämään naisen rooliin ja
siinä onnistumiseen. " Jari Eilolan väitöskirjahaastattelu linkissä
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti